Ołtarze

Ołtarze

Ołtarz św. Wojciecha, drewno polichromowane i złocone, barokowy, 2 poł. XVIII w.Ołtarz św. Wojciecha, drewno polichromowane i złocone, barokowy, 2 poł. XVIII w.

Ołtarz św. Wojciecha, drewno polichromowane i złocone, barokowy, 2 poł. XVIII w.

Ołtarz wykonany jest z drewna polichromowanego ze złoceniami i srebrzeniami, w stylu barokowym, powstała ok. poł XVIII. Ołtarz portalowo-kolumnowy, jednoosiowy, dwukondygnacyjny ze szczytami. Retabula ujęte są dwiema parami kolumn o gładkich trzonach z bogatymi głowicami kompozytowymi, ustawionymi na wysokich piedestałach, oraz kanelowymi pilastrami o stylizowanych głowicach kompozytowych, na których spoczywa wydatny, bogato gierowany gzyms przerwany z uskokami, nad nim wolutowy naczółek, pośrodku wazon z kwiatami. Nad wewnętrznymi kolumnami putta. Po bokach retabulum wąskie akantowe uszaki z wolutami. Drugą kondygnację w formie płyciny ujętej piastrami z motywem kompanuli oraz wspartej po obu stronach stylizowanymi wolutami z motywem cekinowym i ażurowym grzebieniem dzwoneczków na górnej krawędzi, wieńczy naczółek złożony z odcinków koła i wazonów z kwiatami, w szczycie promienista gloria.

Obraz Jan Chrzciciel, tempera na desce, manierystyczny, 2 ćw. XVIII w.Obraz Jan Chrzciciel, tempera na desce, manierystyczny, 2 ćw. XVIII w.

Obraz Jan Chrzciciel, tempera na desce, manierystyczny, 2 ćw. XVIII w.

Obraz św. Jan Chrzciciel to tempera na desce w stylu manierystycznym z 2 ćw. XVIII w.

Obraz pionowy, zamknięty od góry półkoliście, monochromatyczny. Postać malowana w kolorze umbry na białym tle przedstawia św. Jana Chrzciciela w całej postaci, stojącego, zwróconego w prawo, ubranego w skórę przerzuconą przez lewe ramie, przepasująca biodra i opadającą za plecami na ziemię. Święty w lewej ręce trzyma krzyż na długim ramieniu, u nóg klęczy baranek. Twarz św. Jana pociągła, z długimi włosami zaczesanymi do tyłu, z wąsami i krótka brodą, o prostym długim nosie, dużych oczach, wysuniętej do przodu dolnej wardze, szerokich ustach. Długie nogi o lekko zaznaczonej muskulaturze, lekko rozstawione.

Obraz Św. Anna Samotrzecia, olej na płótnie, barok, 1 poł. XVIII w.Obraz Św. Anna Samotrzecia, olej na płótnie, barok, 1 poł. XVIII w.

Obraz Św. Anna Samotrzecia, olej na płótnie, barok, 1 poł. XVIII w.

Obraz olej na płótnie w stylu barokowym z 1 poł. XVIII w..

Obraz zbliżony kształtem do kwadratu, przedstawia siedzącą z prawej strony starzą kobietę – św. Annę. Kobieta zwrócona jest w lewo, z zakrytą głową, w płaszczu z futrzanym kołnierzem , fałdy płaszcza złożone są na kolanach i w ciemnej sukni, z otwartą księgą na kolanach, przytrzymywana prawą ręką z lewej strony Maryja o dziecięcej twarzy z odsłoniętą głową , włosy zaplecione z tyłu z chusta, w płaszczu, na kolanach Maryi Dzieciątko Jezus, stojące na szeroko rozstawionych nóżkach w białej, przeźroczystej ukazującej ciało koszulce, wyciągające ręce do św. Anny. Za św. Anną widać oparcie krzesła. Postacie umieszczone na tle chmur , nad nimi Gołębica. Tonacja błękitna.

Obraz Zwiastowanie NMP, płótno, olej, renesans, 1 poł. XVI w.Obraz Zwiastowanie NMP, płótno, olej, renesans, 1 poł. XVI w.

Obraz Zwiastowanie NMP, płótno, olej, renesans, 1 poł. XVI w.

Obraz olej na płótnie , styl renesansowy z 1 poł. XVI w., widoczny wpływ szkoły włoskiej.

Obraz „ Zwiastowanie NMP” półkoliście zakończony umieszczony jest w ramie bogato dekorowanej ornamentem palmetowym stylizowany, w górnej partii rama zdobiona jest motywem główek aniołów uskrzydlonych. Scena rozgrywa się we wnętrzu komnaty, o czym świadczą meble oraz okno z którego widać krajobraz. NMP ukazana jest w postawie klęczącej w lekkim skręcie ciała, zwrócona w stronę Archanioła Gabriela z rękami złożonymi w geście modlitewnym. Archanioł Gabriel przedstawiony został  z profilu, w lekkim przyklęku z ręką prawą uniesioną w geście pozdrowienia, w lewej zaś trzyma wstęgę z napisem mało czytelnym. Postaciom towarzyszy Gołębica Ducha Świętego. Modelunek postaci przeprowadzony dość oszczędnie i w sposób uproszczony, jednocześnie rysunek wykonany został kreską płynna i miękką. Szaty miękko opadające z pewnym rozmachem w fałdach układających się u stóp Maryi i Archanioła. Tonacja kolorystyczna utrzymana w odcieniach cynobru. Barwy żółtawoszarej, brunatnej, szata Archanioła- białoczerwona, płaszcz – szaroniebieski. Szata NMP w kolorze czerwonym i granatowym nieco przytłumionym. Obraz znajduje się w zasuwie w ołtarzu głównym.

Znajdź nas w social mediach

Parafia Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim

Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej 

ul. Królewska 1, 22-600 Tomaszów Lubelski

Msze święte

Niedziele i Uroczystości:
7:00, 9:00, 10:30, 12:00, 15:00, 17:00
Poniedziałek - Piątek:
6:30, 7:00, 17:00
Sobota: 
6:30, 7:00, 17:00, 20:00 (niedzielna)

Kancelaria parafialna

Poniedziałek, Piątek: 
15:30-16:30
Wtorek, Środa, Czwartek:  
8.00–9.00 i 15:30-16:30
Sobota, Niedziela i święta: 
Kancelaria nieczynna

Dane finansowe

Bank Spółdzielczy Tomaszów Lubelski
ul. Orzeszkowej 2, 22-600 Tomaszów Lub.
Nr konta:
60 9639 0009 2001 0011 3364 0001
NIP parafii: 921-144-17-57

Kontakt

telefon do Kancelarii:
84 664 21 77

e-mail do Kancelarii: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

e-mail do Proboszcza: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

©  Wszelkie prawa zasteżone. Strony WCAG dla instytucji publicznych - instytucje.itee.pl