Ołtarze

Ołtarze

Ołtarz główny – drewno polichromowane, złocone, manierystyczny, drugie ćwierćwiecze XVII w., pierwsza połowa XVIII w.Ołtarz główny – drewno polichromowane, złocone, manierystyczny, drugie ćwierćwiecze XVII w., pierwsza połowa XVIII w.

Ołtarz główny – drewno polichromowane, złocone, pierwsza połowa XVIII w.

Ołtarz główny – drewno polichromowane i złocone, styl manierystyczny wykonany w 2 ćw. XVIII w. Ołtarz marynistyczny uzupełniony ok. 1721 r w elementy barokowe.

Ołtarz drewniany, architektoniczny, portalowo-kolumnowy, z bramkami. W dolnej kondygnacji trójosiowy, w dolnej jedno, na wysokim cokole. Nad bramkami para obelisków wotami ustawiona na bazie, zwieńczona dekoracyjnym kwadratonem, dolna kondygnacja retabulum złożona z pary kompozytowych kolumn oplecionych winoroślą, ustawionych na wysuniętych do przodu, pokrytych ornamentami cokołach. W osi środkowej zamkniętej łukiem półkolistym z aniołami w polach pach, o bogatej arabeskowym ornamentem dekorowanej ramie mniejszy obraz Najświętszej Maryi Panny z dzieciątkiem w roccocowej ramie. Na zasuwie pierwszej obraz Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, na drugiej Zwiastowanie. Po bokach kolumn prostokątne, wąskie, zamknięte u góry łukiem półkolistym, monochromatyczne w tonacji obrazy św. Jana Chrzciciela i św. Mikołaja.  Poniżej elipsoidalne rolwerkowe kartusze, nad nimi kartusze okrągłe. Z boku na wysokości górnych kartuszy usadowione na długich, z wolutowym uszakiem konsolkach klęczące putka. Kondygnację oddziela szeroki fryz nad osiami bocznymi dwuczęściowy, w dolnej feston w górnej arabeska. Nad kolumnami impost z główkami aniołków, powyżej przerwany, trójkątny naczółek z usadowionymi na nim postaciami  dwu biskupów. Kondygnacja górna flankowana przez dwa mniejsze obeliski z kartuszami w dolnej części o kwiatowym zwieńczeniu, jednoosiowa.  Obraz św. Anny Samotrzeciej ujęty przez dwie hermy dźwigające wygierowany nad nimi, profilowany gzyms zwieńczony przerwanym, półkolistym naczółkiem, pośrodku stopa glorii z gołębica w polu. Ołtarz polichromowany na biało, ornamenty złocone, tło pod wotą przy obrazie NMP i w obeliskach z czerwonego aksamitu. Pod ołtarzem grób rzekomego Św. Feliksa.

Ołtarz znajduje się w prezbiterium.

Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, początek XX w.Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, początek XX w.

Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, początek XX w.

Obraz Matka Boża Nieustającej Pomocy z początku XX w.

Zwieńczony tarczą słoneczną z monogramem maryjnym. To obraz kopia ikony przedstawiający Matkę Bożą z dzieciątkiem. Najświętsza dziewica wskazuje na swojego Syna. Wyraźnie widoczne wpływy malarstwa bizantyjsko-kreteńskiego jak i wpływów zachodnich.

Litery greckie to skróty nazw, umieszczone nad głowami  postaci oznaczają, że obraz przedstawia Matkę Bożą i Chrystusa.

Z lewej strony postaci wizerunek Michała Archanioła  po przeciwnej stronie Archanioł Gabriel. Matka Boże namalowana jest w półpostaci, w pozie hieratycznej i frontalnie. Na lewej ręce trzyma Chrystusa, a jej prawa dłoń spoczywa na piersi. Postaci nie spoglądają na siebie. Jezus jest zwrócony na lewo, w górę, na złote tło obrazu, zaś wzrok Matki skierowany jest wprost na tego kto się modli przed obrazem.

Znajdź nas w social mediach

Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej w Tomaszowie Lubelskim
ul. Królewska 1
22-600 Tomaszów Lubelski
NIP parafii:
921-144-17-57
tel. 84 664 21 77
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Msze święte

Dni powszednie:
6:30, 7:00 i 17:00
Niedziela:
20:00*, 7:00, 9:00, 10:30, 12:00, 15:00 i 17:00
* Msza św. w sobotę z formularza niedzielnego

Dane finansowe
Bank Spółdzielczy Tomaszów Lubelski
ul. Orzeszkowej 2, 22-600 Tomaszów Lub.
Nr konta:
60 9639 0009 2001 0011 3364 0001
Kancelaria parafialna
Poniedziałek:
15.15 – 16.45
Wtorek – Piątek:
8.00 – 9.00 i 15.15 – 16.45
Sobota:
8.00 – 10.00
Niedziela i uroczystości:
Kancelaria nieczynna

© Wszelkie prawa zasteżone. Strony WCAG dla instytucji publicznych - instytucje.itee.pl