Obrazy

Obrazy

Obraz "Trynitarze pod krzyżem", poł. XVIIIObraz "Trynitarze pod krzyżem", poł. XVIII

Obraz "Trynitarze pod krzyżem", poł. XVIII

Obraz „ Trynitarze pod Krzyżem ” wykonany techniką olej na płótnie w stylu barokowym z poł. XVIII w.

Obraz prostokątny w drewnianej ramie, profilowanej, polichromowanej u góry zakończonej motywem łuku wklęsło-wypukłego, w dolnej zaś części zakończony fragmentem łuku. Scena ukazuje dwóch Trynitarzy klęczących przy ukrzyżowanym Jezusie. Postacie Zakonników klęczą po obu stronach krzyża z głowami skierowanymi w gorę patrzącymi na Jezusa.  Ręce Trynitarzy wzniesione w górę, postać po prawej stronie krzyża wskazuje ręką na Jezusa. Postać Jezusa zawieszona na krzyżu z głową skierowaną do góry w stronę Boga Ojca, ukazanego na górze obrazu w obłokach i z gołębicą symbolem Ducha Świętego na piersi. Wokół krzyża i na samej górze obrazu umieszczone są postacie Aniołów . Dwie postacie Aniołów klęczące przy krzyżu i dwie na obłokach znajdujące się po obu stronach poziomej belki krzyża.  Na górze obrazu Aniołowie w obłokach przy postaci Boga Ojca . Za krzyżem widoczne są pagórki  i drzewa. Tło obrazu utrzymane w tonacji neutralnej o brązowo-szarych barwach.

Portret Michała Zdzisława Zamoyskiego, płótno, olejna, 1. poł. XVIII w.Portret Michała Zdzisława Zamoyskiego, płótno, olejna, 1. poł. XVIII w.

Portret Michała Zdzisława Zamoyskiego, płótno, olejna, 1. poł. XVIII w.

Obraz wykonany przypuszczalnie w związku z fundacją architektoniczną Michała Zdzisława dla kościoła Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim, dokonywaną w 1727 r.

Obraz olej na płótnie z 1 poł XVIII w.

Mężczyzna ukazany w ujęciu portretowym, do wysokości pasa, zwrócony głową i tułowiem do widza nieznacznie en trios quarts, przedstawiony na jednolitym czarnym tle ujętym po bokach w zaokrąglone szaro-niebieskie tło.

Mężczyzna w wieku 30-40 lat, o zaokrąglonych rysach twarzy, jasnej karnacji, siwiejących, z lekkimi falami, dłuższych włosach sięgających powyżej brody. Ubrany w metalową połyskującą zbroję płytową, z widocznym białym obojczykiem, naramiennikiem, opachą, napierśnikiem i nałokcicą. Przez lewe ramię mężczyzny do prawego boku, przywieszony na błękitnej wstędze Order Orła Białego. Gwiazda Orderu przypuszczalnie haftowana znajduje się na wysokości klatki piersiowej, na czerwonej tkaninie podszytej gronostajami, przewieszonej przez lewe ramię i widocznej między drugim łokciem a tułowiem.

Portret Ks. Feliksa Kurzątkowskiego, płótno, olej, lata 20/30 XIX w.Portret Ks. Feliksa Kurzątkowskiego, płótno, olej, lata 20/30 XIX w.

Portret Ks. Feliksa Kurzątkowskiego, płótno, olej, lata 20/30 XIX w.

Portret Ks. Feliksa Kurzątkowskiego to olej na płótnie wykonany prawdopodobnie w latach 20/30 XIX w.

Obraz powstał przypuszczalnie po 1817 r. kiedy Ks. Feliks pełnił funkcję proboszcza tomaszowskiego, a następnie kanonika Katedry Lubelskiej.

Obraz przedstawia mężczyznę w ujęciu portretowym, nieznacznie en trois quarts- prawym ramieniem do widza – do wysokości poniżej pasa, na neutralnym brązowo-czarnym tle.

Mężczyzna około 50 lat, o pełnych kształtach twarzy i ciała, w szatach kanonika, o dłuższych sięgających brody lekko falujących siwych włosach, o jasnej karnacji i zaokrąglonych rysach twarzy. Jest ubrany w strój kapłański: wierzchni czarny mucet długości za łokieć i powyżej pasa, z czarnym kołnierzykiem z białą oblamówką, zapinany pośrodku na czerwone guziki, z których dwa ostatnie są rozpięte, z czerwonym wykończeniem krawędzi szat, oraz podszewką w takim kolorze widoczna przy zgięciu ręki. Na klatce piersiowej mężczyzny zawieszone na złotym łańcuchu dystynktorium – krzyż ozdobiony przypuszczalnie kamieniami o czerwonym i czarnym kolorze. Poniżej tej szaty widoczne spodnie , szaro-niebieska komża z marszczonymi rękawami, widoczny w jednym z nich haftowanym mankietem oraz haftami na brzuchu. W lewym dolnym rogu przed mężczyzna fragment usytuowanego ukośnie względem postaci, drewnianego blatu (stołu), na nim pióro ze srebrną stalówką  i rączką w kolorze pomarańczowym oraz zwinięta czterema krawędziami do środka kartka papieru.

Portret Jerzego Erazma Bietkowskiego, płótno, olej, 2. Poł. XVIII w.Portret Jerzego Erazma Bietkowskiego, płótno, olej, 2. Poł. XVIII w.

Portret Jerzego Erazma Bietkowskiego, płótno, olej, 2. Poł. XVIII w.

Portret Jerzego Erazma Bietkowskiego, proboszcza tomaszowskiego, Kanonika lwowskiego i przemyskiego, Kanclerza Kurii lwowskiej.  Obraz olej na płótnie  prawdopodobnie z 2 poł. XVIII w.

Obraz przedstawia mężczyznę w wieku ok. 60 lat, w ujęciu portretowym, do wysokości pas, nieznacznie en trois quarts do widza – od lewej strony, na płaskim, rozjaśnionym na lewo od głowy szarym tle. Mężczyzna jest ubrany w stój kanonicki. W ugiętej w łokciu lewej ręce trzyma oprawioną przypuszczalnie w skórę książkę, przytrzymując palcem wskazującym, jako formę zakładki jedna z kartek. Dłoń prawej ręki zgięta w łokciu, ujęta na obrazie do nadgarstka, opiera przypuszczalnie na będącym poza obrazem blacie. Mężczyzna o jasnej karnacji, zaokrąglonych rysach twarzy, z zaznaczonymi zmarszczkami, ma siwe włosy (przypuszczalnie tupecik), lekko falowane, sięgające wysokością powyżej brody, o podkręconych na zewnątrz końcach.

Przy białym kołnierzyku kapłańskim znajduje się befka. Kanonik ma sobie czerwony mucet z czarnym kapturem, długości za łokieć i powyżej pasa. Pod tą szatą widoczna szaro-niebieska  rokieta, z jednolitej cienkiej tkaniny na tułowiu i takimi marszczonymi rękawami. Wzdłuż szaty przez jej środek przebiega ażurowa koronka w formie stylizowanych wici roślinnych, koronka powtórzona w wykończeniu szaty poniżej pasa, oraz na grubszych mankietach rękawów, zakończonym wąska, namarszczona falbanką. Obraz znajduje się na plebani.

Obraz Zmartwychwstanie Pańskie, płótno, olej, późny barok, 2 poł. XVIII w.Obraz Zmartwychwstanie Pańskie, płótno, olej, późny barok, 2 poł. XVIII w.

Obraz Zmartwychwstanie Pańskie, płótno, olej, późny barok, 2 poł. XVIII w.

Obraz Zmartwychwstanie Pańskie to olej na płótnie w stylu  późnego baroku powstał w 2 poł. XVIII w.

Obraz prostokątny, w drewnianej ramie, profilowanej, dekorowanej ornamentem kimationu o dużej stylizacji. Kompozycja przedstawia Chrystusa Zmartwychwstałego, unoszącego się wśród obłoków z ręką lewa uniesioną w górze, prawa zaś podtrzymuje chorągiew. Szata narzucona na plecy szeroko rozwiana, udrapowana w drobne fałdy. W dolnej partii  obrazu ukazani są dwaj strażnicy, jeden śpiąc w zbroi z włócznią, drugi strażnik ukazany jest w gwałtownym poruszeniu. Obok strażników leżą rozrzucone tarcze. Przy grobie stoi anioł podtrzymujący płytę, która zamyka grobowiec. Modelunek przeprowadzony linarnie z dużymi uproszczeniami zwłaszcza w opracowaniu rąk i nóg. Tonacja kolorystyczna utrzymana w odcieniu barwy brunatnej, białej, błękitnej żółcią i szarościami.

Obraz znajduje się na ścianie w kruchcie kościoła parafialnego. 

Obraz Wizja św. Franciszka, płótno, olej, rama drewniana, sztuka współczesna, 1 poł. XX w.Obraz Wizja św. Franciszka, płótno, olej, rama drewniana, sztuka współczesna, 1 poł. XX w.

Obraz Wizja św. Franciszka, płótno, olej, rama drewniana, sztuka współczesna, 1 poł. XX w.

Obraz olej na płótnie w drewnianej ramie , sztuka współczesna pochodzi z 1 poł. XX w.

Obraz prostokątny w ramie profilowanej, polichromowanej dekorowanej motywami wolich oczek. Kompozycja przedstawia św. Franciszka opierającego nogę na kuli ziemskiej i obejmującego Chrystusa na krzyżu. Chrystus jedną ręką opiera się na ramieniu św. Franciszka. Po prawej stronie krzyża w obłoku wyłaniający się aniołek trzymający otwartą księgę. Tło sceny stanowi krajobraz górzysty. Tonacja kolorystyczna utrzymana w jasnych, pastelowych barwach, niebo- błękitne, pejzaż-zielonobrunatny, postać Chrystusa- karnacja cielista, perizonium- białe, habit św. Franciszka brązowy.

Znajdź nas w social mediach

Parafia Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim

Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej 

ul. Królewska 1, 22-600 Tomaszów Lubelski

Msze święte

Niedziele i Uroczystości:
7:00, 9:00, 10:30, 12:00, 15:00, 17:00
Poniedziałek - Piątek:
6:30, 7:00, 17:00
Sobota: 
6:30, 7:00, 17:00, 20:00 (niedzielna)

Kancelaria parafialna

Poniedziałek, Piątek: 
15:30-16:30
Wtorek, Środa, Czwartek:  
8.00–9.00 i 15:30-16:30
Sobota, Niedziela i święta: 
Kancelaria nieczynna

Dane finansowe

Bank Spółdzielczy Tomaszów Lubelski
ul. Orzeszkowej 2, 22-600 Tomaszów Lub.
Nr konta:
60 9639 0009 2001 0011 3364 0001
NIP parafii: 921-144-17-57

Kontakt

telefon do Kancelarii:
84 664 21 77

e-mail do Kancelarii: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

e-mail do Proboszcza: 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

©  Wszelkie prawa zasteżone. Strony WCAG dla instytucji publicznych - instytucje.itee.pl